Önce Google sonra Facebook... İtibar kaybına karşı atılan adımlar teknoloji devlerinin geçmişlerini silebilir mi?
Facebook'un isim değişikliğine gitmesi akıllara 6 yıl önce Google tarafından atılan benzer bir adımı getiriyor.
Yakın bir zamanda adını 'Meta' olarak değiştirme kararı alan Facebook, 'Workplace' aracını Teams ile entegre etmek üzere rakibi Microsoft ile anlaştı. Facebook'un peş peşe attığı bu hamlelerden sonra akıllara 2015’te Google’ın ismini Alphabet olarak değiştirmesini getirdi.
İmaj değişikliği için bu adımlar atılsa da Google'nın hem dünyada hem Türkiye'de cinsiyet eşitliğini ihlal ettiği, emek sömürüsü yaptığı ve vergi ödemekten kaçındığı yönündeki iddialar gündemdeki yerini koruyor.
CİNSİYET EŞİTSİZLİĞİ VE ETİK İHLALLERİ
Örneğin; dört kadın çalışanı tarafından hakkında cinsiyet üzerinden ücret eşitsizliği davası, Google'ın cinsiyet eşitliğinin ihlal edildiğini gösteriyor.
Google'ın geçtiğimiz seneye kadar 'etik yapay zeka' ekibinin başında olan Timnit Gebru ise bir röportajında Google’ın para odaklı bir şirket olduğunu ve para akışının gelmesi için birçok şeyi göz ardı edebileceğini ifade ediyor.
Nitekim Gebru'nun Google’ın kullandığı yüz tanıma yapay zekâsının, siyahilerin ve kadınların aleyhine çalıştığına dair araştırmalarını akademik konferanslara sunmasının ardından işten çıkarılması da etik ihlallerden birine örnek olarak gösteriliyor.
ABD REKABET TARİHİNİN EN BÜYÜK DAVASI AÇILDI
Öte yandan Google faaliyet alanı çok fazla piyasaya yayılmış ve bu pazarlarda tekelleşmeyen çalışan bir şirket olarak hem dünyada hem Türkiye’de en çok rekabet ihlali cezasına çarptırılan şirketlerden biri.
Türkiye’de Rekabet Kurulu tarafından 14 ayda 3 ayrı soruşturmada toplam 591 milyon Türk Lirası ceza verilenGoogle, Avrupa Birliği’nden de 2017-2019 arasında 8 milyar Euro ise ceza alarak son yıllarda rekabeti bozduğu için çok ceza alan şirket oluyor. Birçok şirketi bünyesinde bulunduran Google’a ABD’de rekabet tarihinin en büyük soruşturması açılıyor.
EN OLUMSUZ ETKİLENEN SEKTÖR MEDYA
Google’ın bu eylemlerinden en olumsuz etkilenen sektör ise medya. Google'ın 2018’de başka yayıncıların haber içeriklerinden 4,7 milyar dolar kazandığı belirtiliyor. Kendi içeriklerinden para kazanamayan bağımsız yayıncılar birer birer kapanıyor. Bu nedenle Fransa ve Avustralya’da Google’ın haber sitelerine ödeme yapmasına dair yasal düzenlemeler yapıldıysa da Google bu ülkeleri hizmetlerini durdurmakla tehdit ediyor. Türkiye'de ise henüz bağımsız haber sitelerinin Google’dan haklarını almalarını sağlayacak bir düzenleme bulunmuyor.
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.