Şehir plancısı Dr. Buğra Gökçe:  İstanbul’un yaşadığı taksi sorunun faili de belli, çözümü de

Şehir plancısı Dr. Buğra Gökçe: İstanbul’un yaşadığı taksi sorunun faili de belli, çözümü de

İstanbul'da taksi sorunu gün geçtikçe büyüyor. Şehir plancısı Dr. Buğra Gökçe bu sorunun failinin de çözümünün de belli olduğunu belirtti.

Şehir plancısı Dr. Buğra Gökçe'nin X hesabından yaptığı paylaşım şöyle:

İstanbul’un yaşadığı taksi sorunun faili de belli, çözümü de.

Sorunları bilmeyenler, sorunlara çözüm de getiremezler. Sn. Murat Kurum bu ifadesiyle İstanbul’un taksi sorununu da bilmediğini gösteriyor.

Benim de görev yaptığım dönemde bizzat yaşadığım ve mücadele ettiğim tabloyu paylaşmak, kamuoyunun doğru bilgilenmesini sağlamak için açıklama yapma zarureti doğmuştur. 

Merkezi taksi yönetimi

2011 yılında İBB Meclis Kararıyla İSPARK AŞ’ye devredilen Taksi Yönetim Merkezi işletmesi işi 2013 tarihinde ihale edilmiştir.

Taksi Yönetim Merkezi uygulaması İTAKSİ geliştirilmiş, 2017 yılında lansmanı gerçekleştirilmiştir.

Dönemin İstanbul Taksiciler Esnaf Odası (İTEO) başkan adayı Sn. Eyüp AKSU tarafından İTAKSİ uygulamasının kaldıracağı vaat edilmiştir.

2011 yılında İBB Meclis Kararıyla İSPARK AŞ’ye devredilen Taksi Yönetim Merkezi  işinin süresi 2021 yılında dolmuştur.

Aynı yıl Taksi Yönetim Merkezi işletmesi işinin yeniden 10 yıl süreyle İSPARK AŞ tarafından yerine getirilmesine ilişkin teklif verilmiş ancak bu teklif Sn. Eyüp Aksu’nun vaadi doğrultusunda İBB Meclisi’ndeki AKP mensubu üyelerin çoğunluğu tarafından reddedilmiştir. Bu yüzden İTaksi uygulaması faaliyeti son bulmuştur.

Çatı Uygulama

Taksi Yönetim Merkezi uygulaması İTAKSİ ile birlikte farklı uygulamalarında dijitalleşmesi adına kullanılması için Elektronik Ulaşım Yönetim Lisansı esasları belirlenmiştir.

İBB hali hazırdaki UKOME ve İBB Meclis kararları gereği taksi çağırma uygulamaları denetleyen ve düzenleyen durumdadır.

Taksicilere yönelik eğitim, ödül, ceza uygulamaları ve denetim

İBB tarafından Toplu Ulaşım Hizmet Kalitesi Değerlendirme Sistemi hayata geçirilmiştir. TUDES kapsamında hizmet kaynaklı problemlerin azaltılması amacıyla hizmet kalitesi  ölçülmüş 2023 yılında 120.254 taşımacı ve 253.742 toplu ulaşım şoförü TUDES kapsamında değerlendirilerek 92.980 adet idari işlem uygulaması yapılmıştır.

2019 öncesi 1300 taksi şoförüne eğitim verilirken, 2023 yılında İBB Ulaşım Akademi kurulmuş ve yaklaşık 30 binden fazla taksi şoförüne İBB tarafından eğitim verilmiştir.  Yapılan minibüs eğitimlerine katılım oranı %83,23, servis eğitimlerine katılım oranı %76,98 ve taksi eğitimlerine katılım oranı ise %72,86 olarak ölçülmüştür.

Taksi sayısının arttırılması

Yapılan tüm ölçümlere göre İstanbul’da taksi sayısı yetersizdir. Bu yüzden 2019-2024 yılları arasında taksi sayısının artırılması için 17 kez UKOME ve 1 kez de İBB Meclisine teklif sunulmuştur.

Son olarak 27 Temmuz’da yapılan UKOME toplantısında İBB’nin getirdiği taksi plakalarının esnafa satılması teklifi de bizzat bu teklifi istediğini söyleyen Eyüp Aksu ve Bakanlık temsilcilerinin oylarıyla REDDEDİLMİŞTİR.

 UKOME’de Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Temsilcisi ile İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Sayın Eyüp Aksu da bulunmaktadır.  İBB temsilcileri azınlıkta yer almaktadır.

 UKOME’de taksi sayısının arttırılması yönündeki teklifler sistematik ve siyasi bir kasıtla reddedilmiştir. Ortaya konulan tüm bilimsel raporlara rağmen Türkiye’de herkesin gördüğü bu tutumun temel nedeni küçük bir rant grubunun çıkarlarını koruyan siyasi iradedir. Sn Murat Kurum da bu iradenin öznesi ve parçasıdır.

 

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.