Avrupa’da otomobil pazarına 'ucuz elektrikli' dopingi
Avrupa’da eylül ayında otomobil satışları, ucuzlayan elektrikli modellerle yükseldi. İngiltere ve Almanya'da güçlü büyüme kaydedildi.
Avrupa otomobil satışları, tüketicilerin daha uygun fiyatlı elektrikli modeller arasından seçim yapabilmesi sayesinde eylülde art arda üçüncü ayda da yükseldi.
Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği’nin (ACEA) salı günü yayımladığı verilere göre, yeni araç tescilleri geçen yılın zayıf performansına kıyasla yüzde 11 artarak 1,24 milyon adede ulaştı. Bölgenin en büyük beş pazarında teslimatlar artarken, İngiltere ve Almanya sırasıyla yüzde 14 ve yüzde 13’lük güçlü büyümeler kaydetti.
DÜŞÜK FİYATLI ELEKTRİKLİ MODEL ETKİSİ
Bloomberg'in aktardığına göre, tam elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araç satışları, Volkswagen AG’nin Skoda Elroq crossover’ı ve Renault SA’nın R5 kompakt modeli gibi daha uygun fiyatlı seçeneklere yönelik güçlü talebin etkisiyle üçte bir oranında arttı. Kitle pazarına hitap eden modellerin yaygınlaşması, yerel üreticilerin Avrupa pazarında genişleyen Çinli rakiplerle rekabetini sürdürmesine yardımcı oldu.
Ancak elektrikli araç satışlarındaki artışa rağmen, üreticiler özellikle yüksek fiyatlı modellerde beklenen talebi yakalayamıyor. Volkswagen, azalan talep nedeniyle Almanya’daki bir fabrikasında üretime bir hafta ara verdi. Stellantis NV de bu ay Avrupa’daki bazı tesislerinde üretimi durdurdu.
İÇTEN YANMALI BELİRSİZLİĞİ
Avrupa Birliği’nin 2035’e kadar yeni içten yanmalı motorlu otomobil satışlarını yasaklama planına dair belirsizlikler de elektrikli araçların benimsenmesini yavaşlatıyor. Almanya Şansölyesi Friedrich Merz, Bosch’un da aralarında bulunduğu şirketlerin on binlerce kişiyi işten çıkarma kararı almasının ardından planın yumuşatılmasını istiyor. Fransa ise bu ay yaptığı açıklamada AB’nin “bir dereceye kadar esneklik” göstermesi gerektiğini belirterek kendi otomotiv sektörünü destekleyeceğinin sinyalini verdi.
Genel satış artışı, ABD Başkanı Donald Trump’ın uyguladığı tarifeler ve Çinli üreticilerin genişlemesiyle baskı altındaki sektör için olumlu bir gelişme olarak değerlendiriliyor. Avrupa’daki artan teslimatlar, Çin’de fiyat ve yazılım alanında yerli üreticilere karşı zorlanan BMW, VW ve Mercedes-Benz gibi Alman markalarına bir nebze nefes aldırdı.
KISA ÖMÜRLÜ OLABİLİR
Yine de geçen ayki güçlü performansın kısa ömürlü olabileceği değerlendiriliyor. Avrupa’daki otomobil üreticileri, Batı ile Çin arasındaki ticaret gerilimlerinin hedefinde yer alıyor. Üreticiler ve tedarikçiler, siyasi anlaşmazlıkların merkezinde yer alan Nexperia’nın ürettiği çiplere alternatif arayışına girdi. Pekin yönetiminin nadir toprak elementleri ihracatına getirdiği kısıtlamalar da birçok sektörü risk altında bırakıyor.
ABD Başkanı Trump ve Çin Devlet Başkanı Şi Cinping bu hafta bir araya gelecek. Washington yönetimi, görüşmeden ticaret gerilimlerini hafifletebilecek olumlu sonuçlar çıkabileceğini belirtse de, ticaret dengesi ve ulusal güvenlik gibi temel konulardaki anlaşmazlıklar nedeniyle çatışmanın yeniden tırmanma ihtimali yüksek.
TESLA GERİLEDİ, BYD BEŞ KAT ARTTI
İngiltere’deki tüketiciler de eylülde araç alımlarını artırdı. Ülkede yılda iki kez yayımlanan yeni plaka serileri, araçların ikinci el değerini artırması nedeniyle geleneksel olarak satışları canlandırıyor.
Eylülde şarj edilebilir hibrit araç teslimatları yüzde 62, tam elektrikli araç satışları ise yüzde 22 arttı. Bu iki tip araç birlikte bölgedeki toplam tescillerin neredeyse üçte birini oluşturdu.
Büyük üreticiler arasında Stellantis ve Renault en iyi performansı sergilerken, Tesla’nın satışları yüzde 10 geriledi ve markanın pazar payı yüzde 3,2’ye düştü. Çinli BYD’nin teslimatları ise neredeyse beş kat artarak yüzde 2’lik paya ulaştı.
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.